Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν βασικές επιδημιολογικές έννοιες και όρους
- Να κατανοούν και να ερμηνεύουν τα σχετικά με τη ΔΑΦ επιδημιολογικά δεδομένα
- Να μπορούν να τεκμηριώνουν το ότι η ΔΑΦ αποτελεί ένα σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας
- Να συνδέουν το επιστημονικό πεδίο της επιδημιολογίας και της δημόσιας υγείας με τον τομέα της ειδικής αγωγής και με την κλινική πράξη
- Να εντοπίζουν τις αιτίες των χρόνιων νοσημάτων
- Να διακρίνουν τα είδη επιδημιολογικών μελετών
- Να εντοπίζουν προβλήματα και περιορισμούς του τομέα της επιδημιολογίας
- Να κατανοούν χρήσιμες για την κατανόηση της αρθρογραφίας στατιστικές αρχές
- Να τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα και τον ρόλο της συγκέντρωσης δεδομένων στη δημόσια υγεία
- Να περιγράφουν τη σχέση μεταξύ δημόσιας υγείας και ιατρικής φροντίδας
- Να διακρίνουν τα επιστημονικά πεδία που σχετίζονται με τη δημόσια υγεία
- Να προσδιορίζουν τα επίπεδα πρόληψης στην ΠΦΥ
- Να διαφοροποιούν τις έννοιες πρόληψης και προαγωγής της υγείας
- Να αξιολογούν φλέγοντα ζητήματα δημόσιας υγείας που σχετίζονται με την οικονομία, την ηθική και την πολιτική
- Να περιγράφουν τη σχέση της ΔΑΦ με τη δημόσια υγεία
- Να αναζητούν και να εντοπίζουν παγκόσμιους φορείς που μελετούν και καταγράφουν στοιχεία για τη ΔΑΦ
- Να κατανοούν αναλυτικά δεδομένα που αφορούν τον επιπολασμό της ΔΑΦ σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο
- Να κατανοούν αναλυτικά δεδομένα που αφορούν τον επιπολασμό της ΔΑΦ στον ελλαδικό χώρο
- Να αντιμετωπίζουν κριτικά την εγκυρότητα της απόδοσης του όρου «επιδημία» στη ΔΑΦ
- Να εντοπίζουν σχετικά μεθοδολογικά προβλήματα και περιορισμούς που σχετίζονται με τα επιδημιολογικά δεδομένα
- Να αξιολογούν την αλλαγή των διαγνωστικών συστημάτων και τις αλλαγές στον ορισμό της ΔΑΦ υπό το πλαίσιο των μεθοδολογικών προβλημάτων που εντοπίζονται σε σχέση με τη ΔΑΦ
- Να αναλύουν παράγοντες που σχετίζονται με τη ΔΑΦ, όπως ο βαθμός συγγένειας, το βιολογικό φύλο, η φυλή/εθνικότητα, οι κοινωνικοοικονομικοί/κοινωνικοδημογραφικοί παράγοντες, οι στρεσογόνοι παράγοντες και η μετανάστευση, καθώς και η ηλικία διάγνωσης
Περιεχόμενο Μαθήματος
- Εισαγωγή στην επιδημιολογία: βασικές έννοιες, παράδειγμα τυπικής επιδημιολογικής διερεύνησης
- Επιδημιολογία και οι αιτίες των χρόνιων νοσημάτων
- Βασικές αρχές και μέθοδοι της επιδημιολογίας (είδη επιδημιολογικών μελετών)
- Προβλήματα και περιορισμοί της επιδημιολογίας
- Ηθικά ζητήματα στην επιδημιολογία
- Η στατιστική στην επιδημιολογική μελέτη
- Ο ρόλος της συγκέντρωσης δεδομένων στη δημόσια υγεία
- Εισαγωγή στη δημόσια υγεία: τι είναι η δημόσια υγεία, δημόσια υγεία και ιατρική φροντίδα, επιστήμες σχετιζόμενες με τη δημόσια υγεία
- Προαγωγή και πρόληψη
- Ζητήματα δημόσιας υγείας: οικονομικός αντίκτυπος, ατομικές ελευθερίες, ηθικοί και θρησκευτικοί προβληματισμοί, πολιτικές παρεμβάσεις στην επιστήμη
- Ο κυβερνητικός ρόλος και ο ρόλος των μη κυβερνητικών οργανώσεων στη δημόσια υγεία
- ΔΑΦ: Ένα ζήτημα δημόσιας υγείας
- Παγκόσμιοι φορείς για την παρατήρηση της ΔΑΦ
- Στοιχεία παγκόσμιου επιπολασμού ΔΑΦ
- Στοιχεία ευρωπαϊκού επιπολασμού ΔΑΦ
- Στοιχεία επιπολασμού ΔΑΦ από την Ελλάδα
- Στοιχεία επιπολασμού ΔΑΦ από την Αμερική, την Ασία, την Αφρική και την Αυστραλία
- Η «επιδημία» του αυτισμού: βασικά μεθοδολογικά ζητήματα
- Αλλαγές στα διαγνωστικά συστήματα: αλλαγή ορισμού
- Παράγοντες που συνδέονται με τη ΔΑΦ (βαθμός συγγένειας, βιολογικό φύλο, φυλή/εθνικότητα, κοινωνικοοικονομικοί/κοινωνικοδημογραφικοί παράγοντες, στρεσογόνοι παράγοντες και μετανάστευση, ηλικία διάγνωσης)