Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του ΔΠΜΣ είναι η άρτια εκπαίδευση επαγγελματιών διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων στη ΔΑΦ, η οποία θα οδηγήσει σε μεταπτυχιακό τίτλο εξειδίκευσης στο πεδίο των σπουδών: «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.): Προαγωγή Υγείας, Πρώιμη Διάγνωση, Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, Ατομική και Κοινοτική Παρέμβαση», με δύο ειδικεύσεις:

Ειδίκευση 1: Παρεμβάσεις στην ειδική εκπαίδευση
Ειδίκευση 2: Παρεμβάσεις στην κλινική πράξη: ατομική και κοινοτική παρέμβαση

 

Αρχικά, οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με βασικές έννοιες της επιδημιολογίας και της δημόσιας υγείας, ενώ εισάγονται στις σχετικές με τη ΔΑΦ θεωρητικές προσεγγίσεις και στη νευροβιολογική κατανόηση των συγκεκριμένων διαταραχών και γίνεται αναφορά στην ιστορική πορεία του όρου «Αυτισμός». Παράλληλα, εξοικειώνονται με τα αναπτυξιακά και εκπαιδευτικά ορόσημα των παιδιών και εφήβων, με την ψυχική υγεία και ψυχοπαθολογία παιδιών και εφήβων, καθώς και με τις βασικές αρχές της μεθοδολογίας έρευνας και με θέματα κοινοτικών προσεγγίσεων σε οικογένειες ατόμων με ΔΑΦ.

 

Μετέπειτα, οι φοιτητές που θα επιλέξουν την πρώτη ειδίκευση εξοικειώνονται με τα αναλυτικά εκπαιδευτικά προγράμματα, την οργάνωση των προγραμμάτων διδασκαλίας σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης) (ΣΜΕΑΕ), τη λειτουργία και τη μάθηση στη ΔΑΦ, ενώ εκπαιδεύονται σε προγράμματα παρέμβασης στις νευροαναπτυξιακές περιοχές μαθησιακής ετοιμότητας σε μαθητές με ΔΑΦ, καθώς και στο σχεδιασμό καινοτόμων εφαρμογών και τεχνολογιών στο χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Στη συνέχεια, οι φοιτητές της ειδίκευσης αυτής εξοικειώνονται και καλλιεργούν καλές πρακτικές, δεξιότητες και μεθόδους που υποστηρίζεται ερευνητικά ότι χαρακτηρίζουν τα σχολεία φιλικά προς τη ΔΑΦ. Επιπροσθέτως, εκπαιδεύονται στις αρχές της διεπιστημονικής αξιολόγησης και σε θέματα λειτουργίας μιας διεπιστημονικής ομάδας στο σχολικό χώρο.

 

Οι φοιτητές που θα επιλέξουν τη δεύτερη ειδίκευση εξοικειώνονται με τα διαγνωστικά κριτήρια, τις αισθητηριακές και άλλες δυσκολίες και ελλείμματα που εμφανίζονται ως συννοσηρότητες στη ΔΑΦ, και με τις θεωρίες παθοφυσιολογίας. Εκπαιδεύονται σε θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις στη διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς στη ΔΑΦ, καθώς και σε διαγνωστικά και θεραπευτικά προγράμματα, τόσο σε επίπεδο ατόμου όσο και σε επίπεδο κοινότητας. Επιπλέον, έρχονται σε επαφή με τα ζητήματα λειτουργίας της διεπιστημονικής ομάδας για τη ΔΑΦ στην εκπαίδευση και σε κλινικό πλαίσιο και με τα ζητήματα της ενήλικης ζωής των ατόμων με ΔΑΦ και εκπαιδεύονται σε σχετικές παρεμβάσεις για την προαγωγή της υγείας και της αυτονομίας τους. Τέλος, εντρυφούν σε ζητήματα ηθικής φιλοσοφίας και προστασίας των δεδομένων ασθενών με ΔΑΦ.

 

Όλα τα μαθήματα είναι ενταγμένα στο πλαίσιο των πλέον σύγχρονων προσεγγίσεων της ΔΑΦ διεθνώς. Έμφαση δίνεται στην πρακτική άσκηση των μεταπτυχιακών φοιτητών, η οποία περιλαμβάνει παρακολούθηση, παρατήρηση και σχεδιασμό παρέμβασης. Η πρακτική άσκηση είναι αυτόνομη και εποπτευόμενη. Ο σχεδιασμός της πρακτικής άσκησης, οι ερευνητικές εργασίες, καθώς και η μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία στοχεύουν στην εξοικείωση με τις βασικές αρχές της μεθοδολογίας έρευνας στα παρακάτω πεδία:

 

  • Αναπτυξιακά και εκπαιδευτικά ορόσημα των παιδιών και εφήβων με ΔΑΦ
  • Ψυχική υγεία
  • Κοινοτικές προσεγγίσεις στην οικογένεια παιδιών με ΔΑΦ
  • Αναλυτικά προγράμματα, μέθοδοι διδασκαλίας, ενταξιακές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις
  • Καλές πρακτικές για σχολεία φιλικά προς τη ΔΑΦ
  • Καινοτόμες εφαρμογές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης
  • Διεπιστημονικότητα
  • Διαγνωστικές προσεγγίσεις
  • Συννοσηρότητες και κλινικά εργαλεία
  • Κλινικές παρεμβάσεις για τη βασική συμπτωματολογία και τα προβλήματα συμπεριφοράς στη ΔΑΦ
  • Προαγωγή υγείας και αυτονομία στην ενήλικη ζωή των ατόμων με ΔΑΦ
  • Ηθική φιλοσοφία

 

Επιμέρους στόχοι του ΔΠΜΣ είναι:

 

  • Η κάλυψη ενός υπαρκτού κενού και μιας ουσιαστικής μορφωτικής ανάγκης με ειδική στόχευση και εξειδικευμένο προσανατολισμό στη διασύνδεση των στοιχείων της προαγωγής της Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και της Αποκατάστασης.
  • Η συμβολή στη δημιουργία ενός επιστημονικού δυναμικού στο χώρο των υπηρεσιών πρωτοβάθμιας περίθαλψης, των διαγνωστικών φορέων των Υπουργείων Υγείας και Παιδείας και των εκπαιδευτικών δομών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Κρίνεται συνεπώς πολλαπλά ωφέλιμο, καθώς θα προετοιμάσει τους φοιτητές να χρησιμοποιήσουν ολοκληρωμένη γνώση και δεξιότητες για την παροχή αποτελεσματικής, χωρίς αποκλεισμούς, υποστήριξης και διδασκαλίας σε άτομα με ΔΑΦ. Οι υποψήφιοι θα εκπαιδευτούν να εργάζονται με παιδιά και εφήβους διαφορετικών ικανοτήτων, δεξιοτήτων, ηλικιών, πολιτισμικών καταβολών και κοινωνικο-οικονομικού υπόβαθρου.
  • Η ενίσχυση της ποιοτικής και αποτελεσματικής κοινωνικής ευαισθητοποίησης για τον πληθυσμό με ΔΑΦ σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και η παροχή τεχνογνωσίας στελεχών από τον χώρο των επαγγελμάτων Υγείας, των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων – Λυκείων (ΕΝΕΕΓΥΛ), των Ειδικών Σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, των Κέντρων Διά βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ), των ερευνητικών κέντρων, των δομών απασχόλησης σε Δήμους και Περιφέρειες, κ.ά.
  • Η διαμόρφωση εξειδικευμένων επιστημόνων στο χώρο της Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, οι οποίοι θα μπορούν να στελεχώνουν διεθνή κέντρα (Επιτροπές προώθησης Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας και εκπαιδευτικών θεμάτων ατόμων με αναπηρία στην ΕΕ), επιστημόνων οι οποίοι θα διαθέτουν επαρκή μορφωτικά και επιστημονικά προσόντα.
  • Η εκπαίδευση επιστημόνων που θα κατέχουν τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες για επιτυχή σταδιοδρομία στο δημόσιο, ιδιωτικό, ακαδημαϊκό και ερευνητικό τομέα στο επιστημονικό πεδίο των επιστημών της Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, της Προαγωγής Δημόσιας Υγείας, αλλά και της Εκπαίδευσης.
  • Η προετοιμασία επιστημόνων για σπουδές διδακτορικού επιπέδου στην Ελλάδα και το εξωτερικό.